torsdag 20. februar 2014

Geocache og helleristninger på Stykket

Ut på tur på jakt etter nok en cache, denne ligger ved siden av helleristningene på Stykket. Seks barn og tre voksne i en syvseter betyr to bilturer for at alle skal komme seg ut. 


Første pulje lekte gjemsel mens de ventet, den minste fireåringen ble så sliten av dette at hun nesten ikke orket å gå en meter når de andre først kom. 

Øst for museet Kystens arv på Stadsbygda ligger et lite skogsholt på et par kvadratkilometer. Gjennom området går den gamle postveien, som nå har standard som museumsvei. Et flott område for trilletur med vogn og lavt tempo. 


På veien dukket det opp en forholdsvis ny gapahuk. Flott for slitne barnebein som kanskje egentlig ikke ville på tur i dag. 


 Helleristningene viser bilder av elg og er kanskje 5000 år gamle. Posten ble funnet like ved av ivrige barn. Rart hvordan energien spretter opp igjen når noe spennende skjer



På returen lekte vi på nytt gjemsel, barna løper foran og skal gjemme seg for de som kommer bak, men ikke lengre unna enn at leteren skal slippe å gå vekk fra stien. Blir barna forbigått kommer de frem av seg selv.... 

Da jeg sendte ut barna siste gangen for at de skulle gjemme seg, fant jeg ingen. Ungene hadde likegodt løpt helt til bilen. 


Jeg fikk nå i det minste gå litt for meg selv. 

2 kommentarer:

  1. Turgjømsel var ein god ide, det skal testast ved neste høve! Eg må smile litt av den slitne fireåringen, eg kjenner eit par av samme sort. Heldigvis skal det som regel ikkje så mykje avledning til før beina har gløymt at dei er trøtte. :)

    SvarSlett